2 lut 2019

Uprawa biodynamiczna

Uprawa biodynamiczna łączy w sobie dwa zagadnienia - ogrodnictwo i astronomię. W metodzie tej ważny jest układ planet, zwłaszcza Księżyca, który wskazuje, kiedy jakie rośliny najlepiej siać, sadzić oraz zbierać. Znaczenie ma również, w którym znaku Zodiaku przebywa księżyc. Kiedy księżyc jest np. w znaku Ryb warto posiać m.in. sałatę i szpinak, gdy jest w znaku Raka nastąpi szybki wzrost pietruszki i bazylii. Metoda oparta jest przede wszystkim na obserwacji i doświadczeniu z zakresu ogrodnictwa. Jest ekologiczna i bardziej wydajna niż tradycyjna uprawa.

JAK JEST NAPRAWDĘ Z UPRAWĄ BIODYNAMICZNĄ ? 
#Każdy może ją stosować. Nie każdy. Jeśli ktoś należy do osób niesystematycznych, chaotycznych, to ta metoda nie jest dla niego. Przestrzeganie zasad biodynamiki to podstawa sukcesu.
#Uzyskamy lepsze plony. Uprawa metodą biodynamiczną pozwala na terminowe wykonywanie prac w ogrodzie- siew, sadzenie, nawożenie, zbiór, co przyczynia się do wzmocnienia wzrostu roślin, chroni je przed patogenami i szkodnikami. Uprawiając warzywa i owoce metodą biodynamiczną uzyskane plony mają wysoką wartość biologiczną, pozbawione są nadmiaru azotanów i pozostałości pestycydów. Główne założenia tej metody opierają się na płodozmianie, nawożeniu kompostem, allelopatii, stosowaniu preparatów biologicznych.
#Bezpieczeństwo dla ludzi i środowiska. Uprawa biodynamiczna wyklucza używanie środków chemicznych i łatwo rozpuszczalnych nawozów mineralnych.
#Tani sposób na zdrowie. Nasze samopoczucie uzależnione jest od tego, co jemy. Warto więc uprawiać i jeść mądrze. Własne owoce i warzywa to pierwszy krok do bycia zdrowym. Aby móc uprawiać ogrodnictwo metodą biodynamiczną, warto korzystać z kalendarza biodynamicznego na dany rok kalendarzowy.
#Biodynamika = dobre sąsiedztwo. Wszystkie gatunki roślin wzajemnie na siebie wpływają - korzystnie lub niekorzystnie. Prawidłowo dobrane sąsiedztwo wpływa na odstraszanie szkodników i zapobieganie chorobom, poprawę warunków glebowych dla roślin następnych, zwiększenie plonów i poprawę ich jakości. Sadzenie szachownic lub czosnku w pobliżu roślin cebulowych, to skuteczny sposób na pozbycie się nornic z ogrodu.   

2 komentarze:

  1. Ja niestety nie słyszałam tego terminu i jest to dla mnie coś nowego. Jednak niedawno zrozumiałam jak bardzo ważne jest odpowiednie nawodnienie naszych roślin. Fajnie o pompach do nawodnień napisano w https://www.dostudni.pl/pompy-do-nawodnien-czym-kierowac-sie-przy-wyborze,b78.html i ja już wiem jaką mam wybrać dla siebie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Niestety nigdy nie miałem okazji aby stosować taką uprawę, ale faktycznie może się zainteresuję się tą tematyką. Jak dla mnie również istotną kwestią jest to, aby mieć odpowiednie urządzenia do ogrodu. Jednym z nich jest wertykulator elektryczny https://garden-system.pl/elektryczne-c170 i ja na pewno polecam ich zakup.

    OdpowiedzUsuń